S O Y L U E D E B İ Y A T
PİCASSO PABLO
PİCASSO,PABLO (RUİZ)DOĞUMU 25 EKİM 1881 MALAGA,İSPANYA-ÖLÜMÜ 8 NİSAN 1973 MOUGİNS,FRANSA.ÇAĞDAŞ İSPANYOL RESSAM,HEYKELCİ,ÖZGÜN BASKI SANATÇISI, SERAMİKÇİ,DEKOR TASARIMCISI.20 YY. EN BÜYÜK VE ETKİLİ SANATÇILARINDAN BİRİ OLMUŞTUR.GEORGES BRAQUE İLE BİRLİKTE KÜBİZM AKIMINI KURMUŞTUR.
GENÇLİĞİ VE YETİŞMESİ
BİR RESİM ÖĞRETMENİ OLAN JOSE RUİZ BLASCO’NUN OĞLUYDU.ON BEŞ YAŞINDA BARSELONA’DAKİ GÜZEL SANATLAR OKULU LA LLOTJA’YA GİRDİ.BİR YIL SONRA DA MADRİD’DEKİ SAN FERNANDO KRALİYET GÜZEL SANATLAR AKADEMİSİNE KABUL EDİLDİ. BURADAKİ EĞİTİM BİÇİMSELLİĞİNDEN SIKILARAK YENİDEN BARSELONA’YA DÖNDÜ. 1900’DE PARİS’E GİTTİ.SANATÇILARIN YAŞADIĞI MONTMARTRE SEMTİNDE OLDUKÇA YOKSUL BİR YAŞAM SÜRDÜ;BİR YANDAN ÇALIŞTI,BİR YANDAN ÖĞRENDİ.TOULOUSE-LAUTREC’İN AFİŞLERİNİ KEŞFETTİ VE BUNLARDAN ESİNLENEREK RESİMLER YAPTI.ÜÇ AY SONRA İSPANYA’YA DÖNÜP MADRİD’E GİTTİ.ORADA,YAŞAMI KISA SÜREN ARTE JOVEN ADLI BİR DERGİ ÇIKARDI(1910).AYNI YILIN YAZINDA İKİNCE KEZ PARİS’E GİTTİ,YAPITLARINI AMBROİSE VOLLARD’IN GALERİSİNDE SERGİLEME OLANAĞI BULDU VE ŞAİR MAX JACOB İLE TANIŞTI.
VAN GOGH’UN YAPITLARINI GÖRDÜ VE BUNLARDAN ETKİLENEREK “APSENT İÇEN ADAM”(1901,WİLLİAM JAFFE KOLEKSİYONU,NEW YORK) İLE “CÜCE DANSÇI “ ADLI TABLOLARINI YAPTI.YAPITLARINI PİCASSO DİYE İMZALAMAYA BAŞLAMIŞTIR;BU ANNESİNİN SOYADIYDI.MAURİCE DENİS,ISİDRO NONELL MONTURİOL,EL GRECO GİBİ RESSAMLARIN ETKİSİYLE SEFİLLİĞİ SİMGESEL BİR BİÇİMDE DİLE GETİREN ÇALIŞMALARA YÖNELDİ. YAPITLARINDA AĞIRLIKLI OLARAK MAVİNİ TONLARINI KULLANMASI NEDENİYLE BE DÖNEM ONUN “MAVİ DÖNEMİ” OLARAK ADLANDIRILDI.”ÇAĞRI “(“CASAGEMAS’IN GÖMÜLÜŞÜ”, 1901-PARİS KENTİ MODERN SANAT MÜZESİ),”TRAJEDİ”, ”CELESTİNE”(1903),BİR ASİDE YEDİRME BASKI OLAN “LA VİE”, “TUTUMLU YEMEK” (1904), “YAŞLI GİTARCI” (1903,CHİCAGO SANAT ENSTİTÜSÜ), ”KARGALI KADIN”(1904, TOLEDO SANAT MÜZESİ), “ÜTÜ YAPAN KADIN” (1904,JUSTİN K. THANNHAUSER KOLEKSİYONU,NEW YORK) GİBİ YAPITLARINDA İNSANLARI TRAJİK POZLAR İÇİNDE GÖSTERDİ,DURAĞAN FİGÜRLERİ DÜŞEY DOĞRULTUDA UZATILMIŞ BİÇİMDE CANLANDIRDI.
PİCASSO 1904’DE PARİS’E YERLEŞTİ.ORADA TANIŞTIĞI FERNANDE OLİVİER İLE ARKADAŞLIK KURMASINDAN KISA BİR SÜRE SONRA DA “PEMBE DÖNEMİ’NE GİRDİ. PEMBENİN TONLARINI KULLANDIĞI BU DÖNEM RESİMLERİ ESKİ MELANKOLİKLİĞİNİ YİTİRMEMİŞTİ;AMA İNSAN FİGÜRLERİ DAHA DOLGUN,DAHA GÜÇLÜYDÜ.KONU OLARAK SAKAK KADINLARININ,DİLENCİLERİNİN YERİNİ AİLE SAHNELERİ,ANNE ÇOCUK DÜZENLEMELERİ ALMIŞTI.ARKADAŞLARIYLA SİRKLERE GİTMEYİ SEVEN PİCASSO BURADA ÇALIŞAN PALYAÇOLARIN DA RESİMLERİNİ YAPTI.”TOP ÜSTÜNDEKİ KIZ”(1905,PUŞKİN GÜZEL SANATLAR MÜZESİ,MOSKOVA) “YELPAZELİ KADIN” (1905,AVERELL HARRİMAN KOLEKSİYONU,NEW YORK) GİBİ TABLOLARINI BU DÖNEMİNDE ÜRETTİ.1906’DA ,ARALARINDA GERTRUDE STEİN’İN VE KENDİSİNİN PORTRELERİNİN DE BULUNDUĞU RESİMLERİNDE FİGÜRLERİ BİRER HEYKEL GİBİ ELE ALAN BİR ANLATIMA YÖNELDİ.
KÜBİZM
RESİMLERİNDE DENEDİĞİ BİÇİM BOZMA ÇALIŞMALARI 1907 İLKBAHARINDA ONU DEVRİMCİ BİR YAPITA GÖTÜRDÜ:”AVİGNONLU KIZLAR”(MODERN SANAT MÜZESİ,NEW YORK).BU TABLO BİR YANDAN PAUL CEZANNE’IN,BİR YANDAN YUNAN-İSPANYOL RESİM GELENEĞİNİN,BİR YANDAN DA AFRİKA SANATININ ETKİLERİNİ TAŞIYORDU.AMA 20.YÜZYILIN BU EN BÜYÜK BAŞYAPITININ ASIL ÖNEMİ,İZLENİMCİLİKLE BAŞLAYAN ANLATIM GELENEĞİYLE OLAN BAĞLARI KÖKTENCİ BİR BİÇİMDE KOPARMASIYDI.
PİCASSO 1908’DE CEZANNE’IN ETKİSİYLE MANZARA RESİMLERİ VE ÖLÜ DOĞALAR YAPTI.ONUN BU ÇALIŞMALARINI, ”AVİGNONLU KIZLAR “I VE GEORGES BRAQUE’IN BENZER ÇALIŞMALARINI, ELEŞTİRMEN LOUİS VAUXCELLES KÜÇÜK KÜPLERE BENZETTİ.BİR SÜRE SONRADA KÜBİZM SÖZCÜĞÜ BU TÜR YAPITLARI ANLATAN BİR AKIM ADI OLARAK YERLEŞTİ.PİCASSO 1908’DE BRAQUE İLE ÇALIŞMAYA BAŞLADI.BİRLİKTE EVRENSEL BİR RESİM DİLİ ARIYORLARDI.”HORTA’DA FABRİKA”(HERMİTAJ MÜZESİ LENİNGRAD),”KOLTUKTA OTURAN ÇIPLAK”(DOUGLES COOPER KOLEKSİYONU ,NEW YORK) GİBİ YAPITLARINDA GÖRÜLDÜĞÜ ÜZERE,PİCASSO PALETİNİ YEŞİLLİ GRİLERLE SINIRLANDIRMIŞTI.HER YAPITINDA ELE ALDIĞI NESNELERİ YENİ BİR YÖNTEMLE KURUYORDU VE BU KURMA YÖNTEMİ ELE ALINAN KONU YADA NESNEDEN DAHA ÖNEMLİYDİ.AMBROİSE VOLLARD’IN, WİLHELM UHDE’NİN VE DANİEL HENRY KAHNWEİLER’İN PORTRELERİNDEN SONRA PİCASSO KENDİNE ÖZGÜ GEOMETRİK BİR SOYUTLAMA YÖNTEMİNE ULAŞTI.KULLANDIĞI BİÇİMLERİ BURUŞTURUYOR, RESİMLERİNDE HARFLERE YER VERİYORDU.AMACI İZLEYİCİNİN DİKKATİNİ BOYAYAN YÜZEYE ÇEKMEKTİ. 1910’DA YAPITLARI NEW YORK KENTİNDE SERGİLENDİ.
1911’DE F. OLİVİER ONU TERK ETTİKTEN SONRA MARCELLE HUMBERT’LE TANIŞTI.ONA “EVA “ ADINI TAKTI VE BU ADI BAZI RESİMLERİNDE DE KULLANDI. AYNI YILIN YAZINDA BRAQUE GİBİ O DA YAPIŞTIRMA TEKNİKLERİNİ UYGULAMAYA BAŞLADI. GAZETE KAĞITLARI , SİGARA PAKETİ VE KİBRİT KUTUSU KAPAKLARI GİBİ NESNELERLE OLUŞTURDUĞU RESİMLER , O’NUN 1910-1911‘LERİN CÉZANNE ETKİSİNDEKİ ÇÖZÜMSEL (ANALİTİK) KÜBİZMİNDEN UZAKLAŞMAYA BAŞLADIĞINI , 1912-1914’LERİN BİREŞİMSEL (SENTETİK) KÜBİZMİNE YÖNELDİĞİNİ GÖSTERİYORDU. BU YAKLAŞIMDA GERÇEĞİN BİLİNEN GÖRÜNTÜLERİ KABA BİR STRÜKTÜR ETKİSİ UYANDIRAN SİMGELERLE CANLANDIRILMAKTAYDI. BUNLARI ANLATMAK GİTARLI ÖLÜ DUALAR KULLANILIYORDU. TAM BU SIRADA 1.DÜNYA SAVAŞI’NIN ÇIKMASI BÜTÜN SANATÇILAR GİBİ PİCASSO ‘YU DA ETKİLEDİ. ARKADAŞLARI DAĞILDI, SERGİ DÜZENLEMEZ OLDU. KÜBİZM, TAM KAMUOYUNDA TANINMAYA BAŞLAMIŞKEN ZORUNLU BİR DURAKLAMA DÖNEMİNE GİRDİ.
BALE DEKORLARI
SAVAŞIN OLUMSUZ ETKİLERİNİ GİDERMEYİ AMAÇLAYAN GENÇ YAZARLAR JEAN COCTEAU , PİCASSO’YU DİAGHİLEV YÖNETİMİNDEKİ RUS BALESİ İÇİN DEKOR YAPMAYA ÖZENDİRDİ. O DA METNİNİ COCTEAU ‘NUN YAZDIĞI KAREOGRAFİSİNİ LÉONİDE MASSİNE’İN GERÇEKLEŞTİRDİĞİ VE MÜZİĞİNİ ERİK SATİE’NİN BESTELEDİĞİ PARADE (GEÇİT TÖRENİ) ADLI BALENİN DEKORLARINI HAZIRLADI . OYUN BALE OLARAK BAŞARI KAZANMADI, AMA PİCASSO’NUN BOYADIĞI PERDE BÜYÜK İLGİ TOPLADI. PİCASSO 1918’DE BU BALEDE DANSÇI OLAN OLGA KOHLOVA İLE EVLENDİ.1935’E DEYİN SÜREN BU EVLİLİK PİCASSO’NUN BOHEM YAŞAMINI DEĞİŞTİRDİ.SANATINDA DA YENİ BİR DÖNEM BAŞLADI. KÜBİZMİ BIRAKTI , BÜYÜK FİGÜRLER KULLANARAK YENİ KLASİK BİR TUTUMA YÖNELDİ.YENİ BİR DÖNEME GEÇTİ, AMBROİSE VOLLART , MAX JACOB (1915) , JEAN COCTEAU , İGOR STRAVİNSKİ (1917) , ANDRÉ DERAİN , SERGEY DİAGHİLEV (1919) GİBİ KİŞİLERİN PORTRELERİNDE KENDİNİ GÖSTERMEYE BAŞLAMIŞTI.PİCASSO BALE DEKORLARI YAPMAYI DA SÜRDÜRÜYORDU.MANUEL DE FALLA’NIN EL SOMBRERO DE TRES PİCOS (1919; ÜÇ KÖŞELİ ŞAPKA) VE CUADRO FLAMENKO (1921) , STRAVİNSKİ’NİN PULCİNELLA (1920) , SANTİE’NİN MERCURE (1924 ; MERKÜR) ADLI BALELERİ İÇİN DEKORLAR HAZIRLADI. PALYAÇOLAR , DANSÇILAR , HOKKABAZLAR GENE EN SEVDİĞİ KONULAR ARASINDAYDI. KÜBİZMİ İLERİ GÖTÜREN ÇALIŞMALAR DA YAPTI. BUNLARDAN BİRİ , İKİ ÇEŞİTLEMESİ BULUNAN “ ÜÇ MÜZİKÇİ” (1921,PHİLADELPHİA SANAT MÜZESİ),ÖTEKİ DE “ANTİK BÜST İLE ÖLÜ DOĞA (1921,ULUSAL MODERN SANAT MÜZESİ,PARİS) ADLI YAPITLARIYDI. BUNLARIN İKİNCİSİNDE KÜBİZMİ BÜTÜN SINIRLAYICI ÖĞELERİNDEN ARINDIRMIŞ,DÜZ ÇİZGİLERİN YERİNE EĞRİLERİ KOYMUŞTUR.
1925’TE YENİ BİR GELİŞME BAŞLADI. PİCASSO, GERÇEKÜSTÜCÜ OLMADIĞI AÇIKLAMIŞ OLMASINA KARŞIN “ÜÇ DANSÇI” (1925,TATE GALERİSİ,LONDRA )ADLI YAPITIYLA PARİS’TE PİERRE LOEB GALERİSİ’NDE AÇILAN İLK GERÇEKÜSTÜCÜLER SERGİSİNE KATILDI. ANDRÉ BRETON, PAUL ELUART,MİCHEL LEİRİS GİBİ GERÇEKÜSTÜCÜLERLE ARKADAŞ OLDU. ÜNLÜ “BAŞKALAŞMA” DİZİSİNDE GERÇEKÜSTÜCÜLÜĞÜN YAYGINLAŞAN ETKİSİ VARDI. BU TÜR İLİŞKİ VE ETKİLENMELER DAHA SONRAKİ YILLARDA DA SÜRDÜ.
PİCASSO BU ARADA MARİE-THERESE WALTER İLE TANIŞMIŞ VE 1935’TE MAYA ADLI BİR KIZLARI OLMUŞTUR. “KIRMIZI KOLTUKTA OTURAN ÇIPLAK “(1932, TATE GALERİSİ,LONDRA), ”DÜŞ”(1932,VİCTOR GANZ KOLEKSİYONU,NEW YORK ),”AYNA ÖNÜNDEKİ KIZ” (1932,MODERN SANAT MÜZESİ,NEW YORK) GİBİ RESİMLERİ BU DÖNEMİN ÜRÜNÜ İDİ.PİCASSO 1909’DA YAPTIĞI BİR KADIN BAŞINDAN SONRA HİÇ HEYKEL ÇALIŞMAMIŞTI. KENDİ BULDUĞU YÖNTEMLERİ UYGULAYARAK BU ALANDA DA YAPITLAR ÜRETMEYE BAŞLADI.”...HEYKEL , BİR RESSAMIN YAPITLARINI EN İYİ YORUMLAYIŞ BİÇİMİDİR...”DİYORDU. ZAMAN ZAMAN BAZI EDEBİYAT YAPITLARINI RESİMLEYEREK DÜŞ GÜCÜNÜN ÇALIŞMASINI SAĞLIYORDU. ARALARINDA BALZAC’İNKİLER DE OLMAK ÜZERE 35 TEN ÇOK BU TÜR ÇALIŞMA YAPTI.
GUERNİCA
1936’DA,BİR YUGOSLAV OLAN DORA MAAR (MARKOVİÇ) İLE YAŞAMAYA BAŞLADI.AMA YAPITLARINDAKİ DUYGUSAL YOĞUNLUK İSPANYA’DA ÇIKAN İÇ SAVAŞTAN KAYNAKLANIYORDU.BU SAVAŞA KARŞI DUYDUĞU TEPKİYİ “GUERNİCA ”( PRADO MÜZESİ,MADRİD) ADLI BAŞYAPITINA YANSITTI.28 NİSAN 1937’DE KÜÇÜK BİR BASK KASABASI OLAN GUERNİCA HİTLER’İN UÇAKLARI TARAFINDAN BOMBALANMIŞTIR.PİCASSO 1 MAYIS’TA İSPANYA CUMHURİYETİ’NİN 1937 PARİS DÜNYA FUARI’NDAKİ İSPANYA PAVYONU İÇİN ISMARLADIĞI BÜYÜK BOYUTLU BU TABLONUN İLK ÇALIŞMALARINA BAŞLAMIŞTI BİLE.3,50 M X 7,82 M BOYUTLARINDAKİ TABLONUN ANA ÇİZGİLERİ 11 MAYIS’TA ORTAYA ÇIKMIŞTI.PİCASSO’NUN II.DÜNYA SAVAŞI’NDAN ÖNCEKİ ÇALIŞMALARI ARASINDA “AĞLAYAN KADIN” DİZİSİ,DORA MAAR’IN VE ÜNLÜ ŞAİR PAUL ELUARD’IN KARISI NUSCH’UN PORTRELERİ DE VARDI.BU PORTRELERDE YÜZLERİ HEM ÖNDEN,HEM DE YANDAN GÖRÜNTÜLEYEREK KLASİK PORTRE YAKLAŞIMINDAN AYRILMIŞTI.II.DÜNYA SAVAŞI YILLARI PİCASSO İÇİN YENİ BİR SIKINTI VE YOKSULLUK DÖNEMİ OLDU.ALMAN İŞGALİ ALTINDAKİ FRANSA’DA YAPITLARINI SERGİLEMESİ YASAKLANMIŞTI.ÇALIŞMALARI DA YAŞAM KOŞULLARINA KOŞUT OLARAK HAŞİNLEŞİYORDU.İNSAN FİGÜRLERİNİ CANAVARLAŞTIRIRCASINA BİÇİM BOZULMALARINA UĞRATIYORDU.”OTURAN KADIN” (1937-1944), ”SAÇINI TARAYAN KADIN” (1940,ÖZEL KOLEKSİYON,ABD) ,”ÖKÜZ KAFATASLI ÖLÜ DOĞA” (1938,MODERN SANAT MÜZESİ,NEW YORK)BU DÖNEM ÇALIŞMALARI ARASINDAYDI.
II.DÜNYA SAVAŞI SONRASI:
PARİS’İN İŞGALDEN KURTULMASININ HEMEN ARDINDAN PİCASSO FRANSIZ KOMÜNİST PARTİSİ’NE ÜYE OLDU.AYNI ZAMANDA İLK KEZ SALON D’AUTOMNE’DA (GÜZ SALONU) BİR SERGİ AÇTI.ATÖLYESİ HEM PARİS’İN ÖNDE GELEN SANATÇILARIYLA,HEM DE YURTDIŞINDAN GELEN MERAKLILARLA DOLUP TAŞIYORDU.O İSE BİTMEK TÜKENMEK BİLMEYEN BİR ENERJİYLE ARAYIŞ VE DENEYLERİNİ SÜRDÜRÜYORDU.FERNAND MOURLOT’NUN ATÖLYESİNDE TAŞ BASKI TEKNİĞİNİ ÖĞRENDİKTEN SONRA 1945-1949 ARASINDA 200 KADAR BÜYÜK BOYUTLU TAŞ BASKI ÜRETTİ.1946’DA FRANÇOİSE GİLOT İL TANIŞTI;BU DÖNEMDE SU PERİLERİ,YARI İNSAN YARI KEÇİ FAUNLAR,YARI İNSAN YARI AT KENTAURLAR,FÜLÜT ÇALAN PAN’LAR GİBİ AKDENİZ MİTOLOJİSİNDEN ESİNLENEN RESİMLER YAPI.1946 TARİHLİ “YAŞAMA SEVİNCİ”(PİCASSO MÜZESİ,ANTİBES) GİBİ YAPITLARI ONUN EN MUTLU OLDUĞU BİR DÖNEMDEKİ ÇALIŞMALARI ARASINDAYDI.ÇOCUKLARI CLAUDE 1947’DE PALOMA DA 1949’DA DOĞDU.PİCASSO 1947’DE MADOURA’DAKİ BİR FABRİKADA ÇÖMLEKÇİLİK ÇALIŞMAYA BAŞLADI VE ERTESİ YIL PARİS’TE 150 PARÇALIK BİR SERGİ AÇTI.AMA BUNLAR ÇALIŞMALARININ ANCAK ONDA BİRİYDİ.ONUN PARMAKLARI ARASINDA BİR ESKİ YUNAN AMFORASI BİR KADIN YADA AKBABAYA (1947) , BİR CEYLAN YADA KENTAURA (1948) , DÖNÜŞÜYORDU.TABAKLAR YARI İNSAN YARI HAYVAN MİTOLOJİ YARATIKLARININ YÜZÜ YADA BİR SAVAŞ ALANI OLUYORDU.BOĞA GÜREŞİ (1948) , GÜVERCİNLER (1949) VE BAYKUŞLAR DA İŞLEDİĞİ KONULAR ARASINDAYDI.
PİCASSO 1948’DE POLONYA’NIN WROCLAW KENTİNDE TOPLANAN DÜNYA BARIŞ KONGRESİ’NE BİR YIL SONRADA PARİS’TE TOPLANAN BARIŞ KONGRESİ’NE KATILDI.İKİNCİ TOPLANTININ AFİŞİNDE ONUN BİR GÜVERCİNİNİN KULLANILMASI ÜNÜNÜ DAHA DA PEKİŞTİRDİ.DAHA SONRA “SAVAŞ VE BARIŞ” (1952, ULUSAL PİCASSO MÜZESİ,VALLAURİS) ADLI YAPIT ÜSTÜNDE ÇAILŞTI.VALLAURİS’DEKİ BİR KİLİSE İÇİN YAPTIĞI 4,70M X 10,24M BOYUTLARINDAKİ BU RESİM DE,”GUERNİCA” GİBİ ONUN POLİTİK DÜŞÜNCELERİNİ YANSITIYORDU;AMA “GUERNİCA”DAHA İYİMSER BİR HAVA İÇİNDEYDİ.PİCASSO BU ARADA ÇEŞİTLİ MALZEMELER KULLANARAK HEYKEL ÜRETMEYİ DE SÜRDÜRÜYORDU.HAYVANLARDAKİ ANALIK DUYGULARINI DİLE GETİREN “ŞEBEK VE YAVRULARI” (1951) ADLI YAPITINDA YÜZ YERİNE İKİ OYUNCUK OTOMOBİL KULLANMIŞTI
YENİ ÇALIŞMALARI
1953’TE FRANÇOİSE GİLOT’DAN AYRILDI.O DA İKİ ÇOCUĞUNU ALARAK ABD’YE GİTTİ.PİCASSO BU SIRADA 72 YAŞINDAYDI.BU OLAY ONUN 1953-1954 ARASINDA SAYILARI 180’İ BULAN BİR DİZİ MİNOTAUROS (YARI İNSAN YARI BOĞA MİTOLOJİK YARATIK)ÇİZİMİ YAPMASINA YOL AÇTI.1959-1960 ‘TA FIRÇA VE ÇİNİMÜREKKEBİYLE ÇALIŞILMIŞ 89 BOĞA GÜREŞİ SAHNESİ BUNLARI İZLEDİ.1954’TE YAPTIĞI SYLVETT’İN 12 PORTRESİ SÜPRİZLERİN SONU DEĞİLDİ.YENİ TANIŞTIĞI JACQUELİNE ROQUE’U TÜRK GİYSİLERİ İÇİNDE ÇİZİYORDU.1962’DE DE EVLENDİLER.PİCASSO YENİLİKLERİNDEN BİRİ DE MÜZELERDEKİ RESİMLERDEN KOPYALAR YAPMAKTI.BU ÇALIŞMALARINDA ESKİ RESSAMLARIN YAPITLARINI KENDİ ANLATIM DİLİNE DÖNÜŞTÜREREK YORUMLUYORDU.DAHA ÖNCE EL GRECO’DAN KOPYALAR YAPMIŞTI.BUNU NİCOLAS POUSSİN VE GUSTAVE COURBET GİBİ RESSAMLARIN YAPITLARI İZLEDİ.1955’TE EUGENE DELACROİX’NİN “CEZAYİRLİ KADINLAR”ADLI TABLOSUNUN 15 ÇEŞİTLEMESİNİ YAPTI.DİEGO VELAZQUES İLE EDOUARD MANET’İN YAPITLARI DA BİRER DİZİ RESMİNE ESİN KAYNAĞI OLDULAR.ÇANAK ÇÖMLEKLERİDE İSE ANTİK AKDENİZ KÜLTÜRÜYLE HAŞIR NEŞİR OLMAYI SÜRDÜRMEKLE BİRLİKTE,JACQUELİNE’İN PORTRESİNİ YADA BALZAC’TAN ALINMIŞ KONULAR GİBİ BAŞKA ŞEYLERİ DE KULLANILIYORDU.PİCASSO 85 İLE 92 YAŞLARI ARASINDA DA BEKLENMEDİK TAZELİKTE ÇİZİMLER ÜRETMEYİ SÜRDÜRDÜ.BUNLAR MİTOLOJİDEN SİRK YAŞAMINA,AŞK RESİMLERİNDEN YEME İÇME SAHNELERİNE KADAR ÇOK ÇEŞİTLİ KONULARIYDI.AYRICA 1925’TEN BERİ İŞLEMEDİĞİ BİR KONU YENİDEN ORTAYA ÇIKMIŞTI:KENDİ RESMİNİ BİR PALYAÇO OLARAK YAPMAK . 1971’DE LOUVRE MÜZESİ, LEONARDO’NUN “MONA LİSA”NIN DURDUĞU SALONDA SEKİZ YAPITINI SERGİLEYEREK PİCASSO’NUN 90YAŞINI KUTLADI.
DEĞERLENDİRME
BİR SANATÇI OLARAK PİCASSO SONSUZ BİR DEĞİŞKENLİK İÇİNDE OLMUŞTUR,BU NEDENLE ONU BELLİ BİR YERE YERLEŞTİRMEK OLANAKSIZDIR.YAPITLARINDA İNSAN,HER ŞEYDEN DE ÖNCE KENDİSİ YER ALIR;DURUMA GÖRE YA BİR MATADOR YADA BİR PALYAÇODUR.MİTOLOJİDEN, EFSANELERDEN ALINMIŞ TİPLERİ DE KULLANMIŞTIR.KÜBİST DÖNEMİ DIŞINDA,KADINLAR EN ÇOK İŞLEDİĞİ KONULARIN BAŞINDA GELİR.BÜYÜK ÇALIŞKANLIĞIYLA HEM ÇAĞDAŞLARI , HEM DE GEÇMİŞ RESSAMLARLA YARIŞIR GİBİDİR.AMA EN BÜYÜK YARIŞA KENDİ KENDİSİNİ AŞMAK İÇİN GİRİŞMİŞTİR.BU DA ONUN HER ZAMAN BİR YENİLİKLE ORTAYA ÇIKMASINA NEDEN OLMUŞTUR.
ÖBÜR ÖNEMLİ YAPITLARI
RESİM: “KÖR ADAMIN YEMEĞİ” (1903,METROPOLİTAN SANAT MÜZESİ,NEW YORK). LA VİE (1903,CLEVELAND SANAT MÜZESİ,ABD). “KOMBİNEZONLU KADIN”(1905, TATE GALERİSİ, LONDRA). ”GERTRUDE STEİN”( 1906, METROPOLİTAN SANAT MÜZESİ,NEW YORK). ”OTURAN ÇIPLAK” (1909-1910 TATE GALERİSİ,LONDRA).”MANDOLİNLİ KIZ” (1910, ÖZEL KOLEKSİYON,NEW YORK). ”AKORDEONCU” (1911,GUGGENHEİM MÜZESİ,NEW YORK). “PALYAÇO” (1913, BELEDİYE MÜZESİ.DEN HAAG). “PALYAÇO” (1915, MODERN SANAT MÜZESİ ,NEW YORK). “GİTAR”(1919, KRÖLLER-MÜLLER DEVLET MÜZESİ, OTTERLO).”ÜÇ MÜZİKÇİ” (1921,MODERN SANAT MÜZESİ,NEW YORK). ”ANTİBESTE GECE BALIK AVI” (1939,MODERN SANAT MÜZESİ,NEW YORK).
HEYKEL:”KADIN BAŞI” (1909 ,MODERN SANAT MÜZESİ,NEW YORK).”APSENT BARDAĞI” (1914, MODERN SANAT MÜZESİ,NEW YORK).”GİTAR” (1926). “D. M.’NİN BAŞI” (1914),”BOĞA BAŞI” (1943). VE “ÇELİK HEYKEL” (1967), DALEY MERKEZİ MEYDANI,CHİCAGO ,ABD).
ÇİZİM VE BASKILAR: “MAX JACOB” (1915,DORA MAAR KOLEKSİYONU). “YÜZENLER” (1918, FOGG SANAT MÜZESİ,CAMBRİDGE,ABD). “STRAVİNSKİ’NİN PORTRESİ” (1920). “MİNOTAUROMACHİA” (1935). ”MAYMUN RESSAM VE MODELİ”(1954).
SERAMİK “KADIN BİÇİMİNDE VAZO”(1948), ”ÜÇ GÜVERCİN”(1953). ”BOĞA GÜREŞİ RESİMLİ TABAK (1957)