S O Y L U E D E B İ Y A T
kadınabakışaçıklama
aslında insan kendi resmini anlatmamalı diye bir kural var ama ben bu kuralı tanımıyorum
şimdi resime gelelim:
baş kısımdaki kutu: aslında siyah bir televizyon ve içinde makyaj malzemeleri var. ruj ,krem, fırça ; burada anlatmak istediğim, toplumda kadının kendini, televizyonlarda ki modelleri taklide kalkıştığı, sadece süslenmenin kadını kadın yaptığı yanılsamasını yaşadıklarını vermek ve bunun siyah televizyon içinde(karanlığın içinde) renklilik olarak verildiğini tezatlardan yararlanarak(renklerin tezatlığı ile olgunun tezatlığı arası ilişki) yani televizyonun yaydığı (siz buna kapitalist sistemin yaydığı) kadın fikrinin hem insanlık hem kadın hem de erkek açısından karanlığı beslediğini anlatmak istedim bu benim eleştirimdir
gövde kısmına gelelim:
gövde bölümünde; çıplaklık, toplumun kadına bakerken sadece cinselliğini düşündüğünü eleştiri için yapıldı. kadının sağ elindeki güneş , yarısı siyah, :burada da doğru kadının içinde sıcaklığı ve ışığı taşıyabildiğini ;eleştirilen kadının karanlığı içinde taşıdığını bu kadının insanlığı da karanlığa taşıyacağı anlamında figüre edildi yani kadın,elinde(özünde)ışığıda(aydınlığı),sıcaklığıda taşıyabilir karanlığı ve soğukluğuda.
kadının sol elindeki başaklarda yeşil ve sarıdır bu ise kadının hem kendini hem erkeği yeni ufuklara taşıyabileceği yeni ve yaratıcı fikirlerle yeşertebileceği,yaşam verebileceği anlamında sembolize edildi.sarı renkteki başak ise yanlış kadının(model-fikir açısından)hem kendini hem erkeği solduracağı ,fikirsel anlamda kurutacağını bu anlamıyla insanlığıda ölü hale getirebileceğini anlatmak için figüre edildi.
gelelim gözlere:toplumun kadına bakışını sembolize eder ve boştur ve onun altındaki yeşil ve kızıl yüz bölümlerine dikkat edilirse:burada, kızıl bölümde ,yeşil bölümde duvar gibi örülmüştür, bunun nedeni :kızıllar kendini sosyalist,komünist zannedenlerin kadını kendi kızıl duvarlarının içinde cinselliğini yaşayabilecek bir varlık olarak düşünmeleridir ve bunun eleştirisidir, yani kadın kendi cinselliği hakkında erkek tarafından kızıl ablukaya alınıyor ve kızıl düşünsel ve pratik duvarlara(yaşam alanına) hapsediliyor;
yeşil olan bölümde ise: islamiyet adına veya diğer geleneksel düşüncenin erkek orijinli bakışı eleştiriliyor ;onlar da kadının cinselliğini, hem örterek hem de yeşil düşünsel ve pratik(yaşam alanı) duvarlara hapsederek kadını cinsel bir varlık olarak gördüklerini bu cinselliği de bu duvarlar içerisinde yaşayabileceğini söylüyorlar; kadının bu konuda kendisini ifade etmesi durumu yok;
çarşaflı figürün göğüs ve vajinal bölgesindeki parmaklıklar hem yeşil hem kızıldır, bunun nedeni :kadın konusunda her iki düşünsel yapınında sonuçta aynı yere vardıklarıdır, kadın kendi cinselliği hakkında fikir sunamamaktadır ve adeta mülkiyetleştirilmiştir.
aşağı kısımda çıplak kadın figürü elleriyle erkek bıyığını (hapis edildiği parmaklıklar)'ı ayırarak kurtulma eylemini başlatmış yani kendi cinselliği hakkında özgürlüğe adım atıyor ,parmaklıkları kırıyor yani kendi cinselliği hakkında kendinin karar vereceği beyanında bulunuyor,bu anlamıyla erkek egemenliğinin en azından iki ayrı gibi duran niteliğinin yaşama biçimine dönüşmüş yapılarına karşı isyan etmiş,özgürleşen kadın ,vücudunun çıplaklığıyla (saflığıyla) eylemini başlatıyor,yani düşünsel özgürleşmesinin ifadelendirildiği biçimi çıplaklık olarak verdim;çıplak kadının erkek bıyığını ayırarak özgürlüğe çıplak vücudu ile ilk adımını atıyor olmasının gerekçesi ise şudur:çünkü erkek egemenliğinin kadın üzerinde yansıdığı alan kadının vücudu ve bu anlamıyla cinselliği ve bu cinselliğinin ve bu anlama gelmek kaydıyla cinsiyetinin mülkiyetleştirilmesine karşı düşüncede gelişen özgürleşmesinin biçimsel olarak sembolize edilmesi, kadının çıplaklığıyla, baskılanan ruhu ve vücuduyla buna karşı bir özgürleşme hareketini başlatıyor olmasıdır
siz ne düşündünüz?